Monday, December 11, 2006

سنة وضرس

سنة وضرس والم ياما
يوم أول أمس كان يوم مطر ووجع جانا
فى الفم وجع وفى الدماغ صداع آه يانا
ضرس عايم والسنة بتسندووياه هيمانا
نعلت حذائى ولبست قفطانى وعالكتف
حطيط العبايا......مزيانا....وعكازى
فىاليمين وبالشمال على كتف الحفيد
سندتى حنانا....وقبل مارجع فى كلمتى
قولتلو يلا بينا يا وليدى الوحدة الصحية
قريبة فى الخلف يا هنايا....نشوف حل
هناك خدوا جنيه زيارة ....لمين موش
عارف
وفوق منه ربع جنيه معونة شتا وقلت
والله الدنيا بتمطر والحسنة جارية وجت
فى وقتها والثواب حلو لما يجى صدفة
وانت موش ناوى....المهم بعد يجى
ساعة وفوقها شوية دقايق....نادونى
وقالوا آخر غرفة ما بعدهاش تانى ودخل
الحفيد وناول ورقة بيقولوا عليها تذكرة
مكتوبة بالفارسى لأن كتابة العرب عليها
موش باين ....ناولها لبنت لابسة مريلة
لونها مقارب الأبيض المغسول من غير
مسحوق وتحتها حاجة لونها كالكحلى بس
ايه هية موش عارف يابنطلون يا بنطلون
بس اكيد بنطلون والرب مسامح عالنظرة
اصلها طالت من الفزعة بس والله ماكنت
قاصد ....المهم دخلتنى الغرفة مليانة
انابيب تشيل من البترول طن وزيادة وفيها
كرسى يقعد عليه وزير وخمس حراس....
قباضايا وقالت لأفندى جالس على مكتب
خلع ياباشا وقام الباشا الصغنون وراح باص
ص ولابس جوانتى وقال انى واحد العيل ولا
الراجل قالت مين فيكو رد ياحاج رحت عالسرير
راقد وقولتلو اكشف وشوف يمكن العلاج
يكون نافع ....قال الخلع احسنلك من الوجع
وراح حاطط ابرة حديد بعدها ما حسيت الا
بالحفيد بيناول الجدة قطنة وبيقولها الباشمهندس
لفلى السنه واضرس وقالى اديهم لماما أصل جدو
كان نايم ....قالتلوا افحت حفرة وفى التراب
وارى ...............

5 comments:

الحلم الضائع والأمل البعيـــــــــــــــــــد said...

ألف ألف سلامة يا عمو نبيل
كنت قولت وانا اجبلك الدكتور سنة حبيبك
هههههههه

warDaya said...

يااااااه الف سلامه على حضرتك..

هو حضرتك زعلان مني؟:(انا حسيت كده لما كنت بتكلم مع حضرتك وقفلت ومش كلمتني تاني:(

المهم..بجد الف سلامه...وموضوع التأمين الصحي ده ليه معايا حكاية بردو..
كنت ف اولى ثانوي ولسه ياعيني راجعه من السعوديه وماعرفش يعني ايه تأمين صحي..
جم المدرسه وكشفوا على العيال كلها...واللي عندهم ضروس فيها حاجه ادلهم ورق يروحوا التأمين..انا لاقيت ناس كتير نفضت وماعرفش انا ليه ررحت

فوجئت بالدكتوره بتعمللي حشو والالم فظييييييييييييييييييييييييع
ومن كتر الوجع زقيت مكنة الحشو بلساني جامد واتعورت..وقعدت اعيط من البهدله..وكانت حكاية..
واكتشفت بعديها انها كان المفروض ان يبقى في بنج...
بس عملولي الحشو من غيره..
ومن ساعتها كرهت حاجه اسمها دكاترة سنان اصلا...ولما بسمع صوت المكنه دي ببقى مقشعره ومش طايقه حاجه..

يلا:(ربنا يسامحهم

المزرعة الخضراء said...

شوف يا باشمهندس محمد أنا بمجرد ما وجع السنان جانى افتكرتك والدكتور سنه وفى غفلة من نفسى كنت أضحك وأثناء الخلع وقبل الدوخة كان دكتور سنة فى خيالى وعموما الحمد لله وشكراً على عيادتك ومرورك ..

المزرعة الخضراء said...

وردايا أنا عمرى ما أزعل منك ولكن موضوع الدخول والخروج فى الكام يوم اللى فاتوا كان فيه حاجة فى خط النت عندى وأبلغت الشركة ووعدونى بعدم التكرار ......أما موضوع التأمين الصحى فأنا لم أتعامل معهم سوى هذه المرة لأنن أتعامل مع مشافى القوات المسلحة ولكن شدة الألم وقربالمركز الحضرى وهو الإسم العصرى لمشافى الحكومة فى الأحياء خطى بى الى هناك والحمد لله على كل حال ......أشكر مرورك وعيادتى فى مرضى ولك الدعاء من الله بالخير والبركة .

Heba Al_Menshawy said...

الف مليون سلامة عليك يا عمو نبيل ان شاء الله دلوقتي تكون احسن بكتير
بتوع التأمين مفتريين اوي وبعدين بصراحة بيكشفوا وبيعالجوا باستهتار دا على ما بسمع ربنا يكفينا ويكفي حضرتك شرهم ومتحتاجلهومش ابدا تاني يارب
كل ضرس وحضرتك طيب :D